
Gevir & Horn
Materialer med liv og kraft
Horn og gevir har en særlig kraft… uden at tage kraften fra det.
Horn og gevir har en særlig kraft. De er ikke kun biologiske strukturer, men bærer også fortællinger om overlevelse, bevægelse og cyklus. Når jeg arbejder med disse materialer, oplever jeg en forbundethed med dyrenes oprindelse og deres omgivelser – fra den arktiske tundra til den afrikanske savanne. Formen er allerede til stede i materialet, og mit arbejde handler om at fremhæve og forfine det, uden at tage kraften fra det.
Rensdyrgevir fra Nuuk har et lyst, næsten kalket udtryk med fine porøse detaljer og spor fra landskabet, dyret har vandret i. Moskusoksens pandebrask fra Svalbard er tæt, mørk og kraftfuld – et materiale der næsten føles som ben, men med et blødere, varmende skær. Kuduhorn fra Sydafrika har naturlige drejninger og en dyb brun tone, som gør det oplagt i smykker, der skal bære både elegance og vildskab. Fælles for dem alle er, at de er fundet med respekt – enten som naturligt afkastede gevirer eller som biprodukter fra fødevareproduktion, aldrig taget direkte fra levende dyr.
Materialer fundet, ikke taget
Ingen to horn eller gevirer er ens. Det er materialer formet af liv – slitage, vækst, kollisioner og forandringer. De har teksturer, der spiller med lyset, og et væld af nuancer fra elfenbenshvid til næsten sort. I smykker bliver horn og gevir både et æstetisk valg og et symbolsk element: Det taler til noget urinstinktivt, noget jordnært og råt. Når det kombineres med ædle metaller eller fossilt materiale som mammut eller moseeg, opstår en særlig kontrast – hvor kultur og natur mødes i én fortælling.